Buty PROFILAKTYCZNE, a buty KOREKCYJNE. Czym się różnią? Kiedy stosować?

Kiedy zazwyczaj rodzicom przychodzi do głowy, aby zastosować buty profilaktyczne? W rozumieniu sztywne buty za kostkę, które ograniczają ruchomość stopy dziecka?

Najczęściej dzieje się to wtedy, gdy rodzic zauważa, że stopa jego dziecka jest płaska, a nawet koślawa. Gdy jego “kostki lecą do środka”.

Zacznijmy więc od przedstawienia prawidłowego rozwoju stopy. Kiedy płaska stopa, koślawienie nóg jest normalnym etapem?

Jak wygląda stopa małego dziecka?

Wyglądem przypomina stopę dorosłego. Jednak jej struktury i funkcja cały czas się zmieniają i kształtują.

Łuk podłużny stopy ukryty jest pod tkankami miękkimi aż do 12-16 miesiąca życia. Dlatego stopa niemowlęcia jest pozornie płaska. [1]

Kształtowanie wysklepienia stopy (wyczekiwanego pięknego śladu stopy na piasku), rozpoczyna się w momencie pionizacji dziecka (samodzielnego przyjęcia postawy stojącej).

Wtedy często obserwujemy też ustawienie koślawe stóp.

Czym jest spowodowana fizjologiczna stopa płasko-koślawa:

  • elastycznymi, wiotkimi więzadłami w stawach stopy malucha
  • początkowym chodzeniem na szerokiej podstawie – wtedy siła ciężkości wypada przyśrodkowo, pomiędzy stopami co powoduje pogłębienie koślawości.
  • dużą ilością podskórnej tkanki tłuszczowej – na brzegu przyśrodkowym stopy tworzy się tzw. “poduszka”, która powoduje pozorne spłaszczenie stopy. [2]

Podczas wykształcenia się prawidłowego kształtu i ustawienia stopy obserwujemy:

  • zanikanie tkanki tłuszczowej pod stopą,
  • zmniejszenie wiotkości torebkowo-więzadłowej,
  • wzmocnienie ścięgien (mięśni) i więzadeł,
  • poprawę koordynacji mięśni sterujących ruchami stopy.

Najszybciej, do około 2,5 roku życia, zanika podskórna tkanka tłuszczowa na podeszwie stopy. Kolejne wyżej wymienione procesy trwają aż do 10 roku życia dziecka. [1]

Do prawidłowego ukształtowania się stopy potrzeba zatem wielu rzeczy, w tym aktywnej pracy mięśni. Jeśli wsadzimy małą stopę, która jest naturalnie płaska, w usztywniający but, uniemożliwimy jej aktywną pracę. W takim wypadku stopa płaska może w przyszłości wystąpić jako skutek nieodpowiedniego obuwia w dzieciństwie.

Jeśli Twoje dziecko dopiero zaczęło wstawać przy meblach lub stawiać samodzielne kroki, naturalne jest to, że stopa w pozycji obciążonej jest płaska, stawy skokowe skierowane są do środka, a pięty na zewnątrz.

Kiedy ze stopą płasko-koślawą udać się do specjalisty? Ortopedy lub fizjoterapeuty.

  • gdy w pozycji nieobciążonej nie wraca ona do prawidłowej pozycji. Podczas siedzenia lub leżenia stopa dziecka powinna wyglądać normalnie. Wysklepienie podłużne stopy powinno być zachowane, kostki nie mogą zapadać się do środka, jak podczas stania.
  • gdy obserwujemy ograniczenia w zakresach ruchów stopy. Stopa małego dziecka jest bardzo plastyczna. W badaniu powinna być wiotka i możliwa do korekcji, do prawidłowego ułożenia.
  • gdy występują inne objawy np. bólowe.
  • gdy obserwujemy asymetrię ustawienia stóp.

Podsumowując, stopa płasko-koślawa statyczna, która nie daje dodatkowych objawów i bez obciążenia wraca do prawidłowej pozycji, jest wariantem rozwojowym stopy i nie wymaga leczenia. 

Ani ćwiczenia, ani stosowanie wkładek ortopedycznych/butów korekcyjnych w tym wypadku nie ma potwierdzonego działania. [2]

Kiedy stosować buty korekcyjne?

But korekcyjny to taki który ma korygować, usuwać nieprawidłowości, wady w obrębie stawów stopy oraz stawów skokowych.

Buty korekcyjne/ buty ortopedyczne/ zaopatrzenie ortopedyczne powinno być stosowane u dzieci lub dorosłych, u których zostaną zdiagnozowane wady stóp, wady postawy lub inne choroby, które wpływają na układ ruchu (czyli układ szkieletowy – kości i stawy, układ mięśniowy lub więzadłowy). Takie obuwie powinno być dobierane indywidualnie pod każdego pacjenta. A jeśli pacjent nie ma takiej możliwości np. finansowej, to rodzaj obuwia powinien być wybrany i określony przez specjalistę (ortopedę lub fizjoterapeutę). Przy różnych wadach postawy, wadach stóp czy jednostkach chorobowych potrzeba różnego rodzaju wsparcia ortopedycznego. [4]

“Lekarze powinni unikać i zniechęcać do komercjalizacji obuwia. Handel „butem korekcyjnym” jest szkodliwy dla dziecka, kosztowny dla rodziny i kompromituje profesję medyczną.”

Publikuje w jednym ze swoich badań amerykański ortopeda dziecięcy – Lynn Taylor Staheli. [3]

Stosowanie butów korekcyjnych, ortopedycznych bez wskazań może prowadzić do osłabienia struktur mięśniowo-więzadłowych w obrębie stawów stopy oraz stawów skokowych.

Niepotrzebnie usztywniona stopa nie ma możliwości wykształcić prawidłowego, anatomicznego systemu stabilizującego kończynę.

But profilaktyczny. Zmierzmy się z tym terminem 🙂

But profilaktyczny to taki który powinien zapobiegać powstawaniu wad stóp/wad postawy.

Jak wygląda według mnie i znalezionych badań but najlepszy dla dziecka, czyli umożliwiający prawidłowy rozwój narządu ruchu?

źródło: https://bosastopka.pl

Bucik który wspiera stopę i jest profilaktyką prawidłowego rozwoju musi być:

  1. dobrze dopasowany do stopy,
  2. umożliwiający jej swobodny, nieskrępowany ruch,
  3. ELASTYCZNY,
  4. chroniący stopę przed urazami i infekcjami.

“Dobór butów dla dzieci powinien opierać się na modelu boso.” [3]

“Optymalny rozwój stopy następuje w środowisku bosym” [3]

“Na podstawie naszych obserwacji zalecamy zachęcanie dzieci z płaskostopiem elastycznym do chodzenia boso, aby pomóc w rozwoju łuków stopy.” [5]

Co znajdziemy w internecie pod hasłem “but profilaktyczny”?

źródło: bartek.com.pl

“Sztywne i uciskające obuwie może powodować deformacje, osłabienie i utratę mobilności.”

Jeszcze raz “Handel „butem korekcyjnym” jest szkodliwy dla dziecka, kosztowny dla rodziny i kompromituje profesję medyczną.” [3] – to hasło nadaje się na bilbordy.

Takie buty nie powinny być zalecane dla zdrowo rozwijającej się stopy.

Bibliografia

  1. Napiontek M. Stopa dziecięca w praktyce ortopedycznej. PZWL Wydawnictwo Lekarskie. 2021. Polish.
  2. Zeman K, Kuliński W. Fizjoterapia w pediatrii; Pietrzak S, Czubak J. Zaburzenia statyczne narządu ruchu. PZWL Wydawnictwo Lekarskie. 
  3. Staheli LT. Shoes for children: a review. Pediatrics. 1991 Aug;88(2):371-5. PMID: 1861942.
  4. Hill M, Healy A, Chockalingam N. Key concepts in children’s footwear research: a scoping review focusing on therapeutic footwear. J Foot Ankle Res. 2019 Apr 27;12:25. doi: 10.1186/s13047-019-0336-z. PMID: 31061678; PMCID: PMC6487054.
  5. Kurup HV, Clark CI, Dega RK. Footwear and orthopaedics. Foot Ankle Surg. 2012 Jun;18(2):79-83. doi: 10.1016/j.fas.2011.03.012. Epub 2011 Apr 17. PMID: 22443991.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *