Pierwsze buty dziecka. 7 cech dobrego buta — jak nie zepsuć dziecięcej stópki?

KIEDY KUPIĆ PIERWSZE BUTY?

Jak maluch już stabilnie chodzi w domu, wewnątrz i widzicie, że jest gotowe do prób chodzenia na zewnątrz, na bardziej wymagającym terenie.

Jeśli chcesz włożyć dziecku wcześniej buty, gdy czworakuje, wstaje przy meblach lub dopiero próbuje samodzielnie stać, to nie inwestuj w dobrej jakości buty, bo do momentu samodzielnego chodzenia na zewnątrz jego noga może jeszcze urosnąć. Zaopatrz się w tak zwane “niechodki”, czyli buty przypominające skarpetę. Są bardzo elastyczne, pracują ze stopą. W środku ocieplane, a na zewnątrz nieprzemakalne, izolujące od podłoża i wilgoci. Idealnie się sprawdzą u maluchów raczkujących i wstających przy piaskownicy na placu zabaw 🙂

Przykładem butów – niechodków są ochraniacze przeciwdeszczowe PlayShoes (tutaj żółte https://bosastopka.pl/Ochraniacze-przeciwdeszczowe-zolty-p1194 ) — które sprawdzą się też w formie kaloszy, założone na kapcie lub inne buty. Lub niechodki PlayShoes (tutaj czarne https://bosastopka.pl/Thermo-Bootie-Black-Playshoes-p1369?query_id=4 ), które mają solidniejszą podeszwę.

JAK ZMIERZYĆ DZIECIĘCĄ STOPĘ?

  • dziecko musi STAĆ. Nie leżeć ani siedzieć. Stopa do prawidłowego pomiaru powinna być obciążona w pionie.
  • obrysuj stopę dziecka na kartce lub zaznacz jej szczytowe fragmenty, na długość oraz szerokość.
  • podbicie (wysokość) oraz pulchność stopy dziecka musisz ocenić “na oko”.
  • możesz postawić dziecko przy ścianie tak, aby piętami dotykało ściany. Wtedy masz pewność, że tył stopy jest zaznaczony prawidłowo.

SIEDEM CECH DOBRYCH BUCIKÓW (nie tylko pierwszych):

1. Dobrze dopasowany but na długość, szerokość i wysokość podbicia.

Zapas buta na długość to około 0,5 do 1 cm. U mniejszych dzieci bliżej 0,5 cm/0,8 cm u większych trochę więcej.

Zapas na szerokość powinien być niewielki, do 2 mm.

Największy przyrost długości stopy obserwuje się w pierwszych trzech latach życia (około 2mm/miesiąc) [1]

Dlatego tak ważne jest, aby nie kupować butów za wcześnie ani na zapas, chyba że mieszkasz w kraju gdzie cały rok nosisz jeden rodzaj buta, wtedy mogą czekać na swoją kolej. W Polsce możesz nie trafić z porą roku.

jeśli Twój maluch ma większą, grubszą stópkę wybieraj buty z jak największą możliwością regulacji wysokości obuwia. Sznurowane, z elastycznymi paskami bądź z więcej niż jednym rzepem.

Na stronie bosastopka.pl jest możliwość sortowania butów po szerokości lub grubości stópki. Niektóre modele są specjalnie stworzone dla danego rodzaju stopy.

2. Dobrze trzymający się stopy

Lepiej sprawdzą się buty sznurowane lub regulowane za pomocą gumki, lub na rzep.

Znasz buty EMU? Gdy chodziłam do szkoły były one bardzo modne. To jest przykład buta, który nie trzyma się dobrze stopy 😉 tak samo klapki. Możemy tego nie zauważać, ale gdy but luźno lata na stopie to ona napina się w taki sposób, aby utrzymać obuwie, aby nie spadło. Uaktywnia się chwytna funkcja stopy, a po pierwszym roku życia powinien ten odruch zanikać, nie chcemy go utrwalać.

3. Elastyczny!

To jest niesamowicie ważna sprawa.

W brytyjskim badaniu wzięło udział 2300 dzieci. Stwierdzono, że częstość występowania płaskostopia wśród dzieci, które używały obuwia, wyniosła 8,6% w porównaniu z 2,8% u dzieci, które chodziły na boso [2]. Badanie pokazało także, że częściej występowała płaska stopa u dzieci, które nosiły pełne buty niż u tych, które nosiły przede wszystkim sandały.

Jest to spowodowane prawdopodobnie tym, że pełne buty są cieplejsze, sztywniejsze oraz bardziej ograniczają ruchy stawu skokowego.

4. Podeszwa antypoślizgowa, płaska, bez obcasa.

5. Tak samo wewnątrz. Wkładka nie powinna być profilowana.

Pod stopą u małego dziecka, aż do około 3-4 roku życia, znajduje się obfita tkanka tłuszczowa. Jest ona w miejscu gdzie wykształci się podłużne wysklepienie stopy, którego my- rodzice tak bardzo oczekujemy.

Ta tak zwana poduszka tłuszczowa przede wszystkim ma zadanie chronić przed urazem mechanicznym drobne kości oraz stawy wewnątrz stopy. Jej dodatkowym zadaniem jest zwiększenie powierzchni kontaktu stopy z podłożem, dzięki czemu maluch ma większą powierzchnię podparcia podczas nauki chodu.

Z powodu występowania wyżej opisanej tkanki tłuszczowej pod sklepieniem, nie ma sensu stosować wkładek w bucie bez medycznych wskazań. Stosowanie wyprofilowanej wkładki w zdrowej stopie nie pomoże w jej prawidłowym rozwoju a może nawet “rozleniwić” mięśnie i więzadła stabilizujące stopę.

6. Nie ograniczający ruchów kostki.

W buciku letnim jego wysokość najlepiej, aby była poniżej kostki. W butach zimowych nie jest to zazwyczaj możliwe. Ważne, aby but było możliwie elastyczny, nieusztywniający kostki, a pracujący razem z nią.

To ustawienie stawu skokowego (ustawienie pięty) jest odpowiedzialne w dużej mierze za występowanie stopy płaskiej.

7. Lekki i przewiewny (oddychający).

Zwróć uwagę na materiał, z jakiego wykonany jest but. Wiadomo, że noga w kaloszach nie ma możliwości termoregulacji, dlatego tego typu buty stosuj okazjonalnie. Na co dzień, a zwłaszcza do przedszkola/żłobka wybieraj buty/kapcie z dobrych materiałów. Tak, aby oprócz cech elastycznych, stopa się w nich nie pociła.

Moim wyborem kapci do przedszkola są Bobux lub Obex (te znajdziesz też w wersji szerszej).

Wszystkie buty przedstawione w artykule oraz wiele innych dobrych modeli, znajdziesz w sklepie bosastopka.pl .

Robiąc zakupy, skorzystaj z mojego kodu NATURALNYROZWOJ – który da Ci zniżkę 10%.
To jest kod afiliacyjny.

Artykuł jest sponsorowany przez sklep bosastopka.pl

Masz pytania? Napisz komentarz lub znajdź mnie na Instagramie. Chętnie odpisuję na każdą wiadomość 🙂

BIBLIOGRAFIA:

  1. Lengths of the growing foot M. Anderson, M. M. Blais, W. T. Green, J Bone Joint Surg Am. 1956 Oct;
  2. The influence of footwear on the prevalence of flat foot. A survey of 2300 children U.B. Rao, B. Joseph, J Bone Joint Surg Br. 1992 Jul;
  3. Barefoot vs common footwear: A systematic review of the kinematic, kinetic and muscle activity differences during walking S. Franklin, M. J. Grey, N. Heneghan, L. Bowen, F. X. Li, Gait Posture. 2015 Sep;
  4. Are habitually barefoot children compelled to wear ill-fitting school shoes? A cross-sectional study M. C. Breet, R. Venter, BMC Pediatr. 2022 Apr 8;

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *